Razumevanje elektronskega poslovanja in z njim povezane spletne prodaje (ang. e-commerce) je pomembno za vsa podjetja, ki ne želijo izgubiti svojega tržnega vpliva. Nujno morajo biti prisotna v virtualnem svetu in se hkrati zavedati, kako ustrezno pritegniti svoje stranke.
Definiramo: Kaj je e-commerce?
(Nimaš časa z branje? Na kratko: nakup prek spleta.)
Pa najprej opredelimo pojem e-commerce ali v našem kontekstu – spletno prodajo.
Za kratico stoji angleški termin electronic commerce ali v slovenskem prevodu “elektronsko poslovanje” in se definira kot dejanje nakupa ter prodaje izdelkov ali storitev z uporabo elektronskih mrež, kot je internet. Vključuje elektronsko plačilo in prenos podatkov za izvajanje transakcij ter lahko obsega nakup in prodajo preko več spletnih medijev.
Elektronski plačilni sistemi vključujejo kreditne kartice, debetne kartice, PayPal, mobilne denarnice itd. V zadnjih letih je plačilo po povzetju (ang. cash on delivery ali COD) vse bolj pogosta izbira za plačilo. Nekatera podjetja za spletno prodajo podpirajo tudi kriptovalute, kot je Bitcoin.
Nadalje naštevamo nekaj razlogov, zakaj je spletna prodaja pomembna za vaše podjetje – ne glede na to, kako veliko je in kako je usmerjeno.
1. Globalni doseg
S fizično trgovino ali pisarno ste geografsko oz. lokacijsko omejeni. Ta omejitev pa ne velja za spletno trgovino. Svoje poslovanje s spletno trgovino lahko prodajate komurkoli in kjerkoli na svetu – to pa močno poveča bazo vaših potencialnih strank. Glede na trenutno globalno situacijo bodo najverjetneje tudi vaše lokalne stranke vse pogosteje nakupovale preko spleta.
2. Odpiralni čas 24/7 – 365 dni
V splošnem imajo tradicionalna podjetja omejen delovni čas, spletne trgovine pa te omejitve nimajo in so lahko odprte 24 ur na dan, 7 dni v tednu, 365 dni v letu. To je potrošniku nadvse prijazno poslovanje, saj ljudem omogoča nakupovanje ob katerikoli uri, podjetja pa lahko tako rekoč služijo med spanjem.
Če pogledamo statistične podatke, stranke najpogosteje nakupujejo preko spleta okoli 20. ure, medtem ko so številne pisarne in fizične trgovine v tem času zaprte. Potencialni dobiček v tem času torej izostane.
3. Znižani stroški
V primerjavi s tradicionalnimi trgovinami imajo podjetja za e-poslovanje bistveno nižje stroške. Pomislite na stalne obratovalne stroške, najemnino in osebje. S spletno trgovino se ti stroški občutno znižajo. Nižji stroški pa posledično omogočajo, da so spletne trgovine konkurenčnejše, kar vodi do znatnega povečanja tržnega deleža.
4. Samodejno upravljanje zalog
Avtomatiziranje upravljanja zalog spletne trgovine je postalo veliko enostavnejše z uporabo spletnih storitev in programske opreme tretjih oseb. S takšno avtomatizacijo lahko prihranite visoke zneske proizvodnje in tekočih stroškov podjetja. Ta mreža se lahko razteza med vašo spletno trgovino in spletnimi tržnicami, kot so Etsy, Amazon in eBay idr.
5. Natančno trženje
Spletni trgovci lahko zberejo presenetljive količine podatkov o potrošnikih in tako svoje izdelke ciljno usmerijo na “prave” ljudi. To zniža stroške oglaševanja in pridobivanja strank ter podjetjem, ki posluje s spletno trgovino, omogoča izjemno prilagodljivost.
Vaši spletni oglasi lahko ciljajo na prav določeno demografsko skupino. Facebook oglasi vam omogočajo zastrašujoče ciljno oglaševanje, na primer: “Spletni nakupovalci, stari od 30 do 50 let, ki imajo sorodnika z bližajočim se rojstnim dnem”. (Zanimiv članek na to temo najdete na Hootsuite).
Poleg tega vam lahko premišljena uporaba iskalnikov za boljše umeščanje vašega podjetja znatno poveča promet. Amazon SEO je odličen način, kako lahko svoje izdelke predstavite novim potencialnim strankam. Preverite tudi 10 vodilnih platform spletnega poslovanja v 2021. S pomočjo teh vas ne rabi skrbeti za logistiko in vidike dostave. Vse, kar morate storiti, je, da plačate storitev nakupovalne košarice ob posameznem nakupu, da so vaši izdelki dostopni uporabnikom po svetu.
6. Lokalna neodvisnost in prilagodljivost
Vodenje podjetja s spletno trgovino ni vezano na točno določeno lokacijo. Spletno trgovino lahko upravljate povsod, če le imate prenosni računalnik in povezavo z internetom. Prav tako niste lokacijsko vezani na bazo svojih strank in z njo povezanih tveganj.
Spletna trgovina lahko vašemu podjetju zagotovi veliko višjo stopnjo prilagodljivosti. Podjetja s spletno prisotnostjo so uspevala tudi v času velike gospodarske negotovosti. Pomislite na trenutno globalno situacijo zaradi Covid-19, v kateri so tradicionalne in lokalne trgovine močno trpele.
7. Podatki o nakupovalnih navadah strank
Spletna trgovina nudi vpogled v vedenje strank in njihove nakupovalne navade. Orodja, kot so heatmap podjetja Hotjar in Google Analytics skupaj z Google Tag Manager, lahko zagotovijo neverjetne podrobnosti iskalnih poti vaših kupcev. Na ta način lahko pridobite dodatne informacije o tem, kaj stranke zanima in v katerem delu tržnega lijaka se znajdejo. Odkrivanje teh vzorcev v fizičnih trgovinah temelji na anketah in vprašalnikih – zamudno in drago opravilo.
8. Prilagodljivost načina plačila
Prilagodljive plačilne rešitve potrošnikom omogočajo plačevanje z različnimi možnostmi, kar jim olajša nakup. Spletne možnosti plačila, kot je PayPal, pogosto uporabljajo številni potrošniki. Teh je v fizični trgovini zelo malo.
Pomembna je uporabniška izkušnja!
Pomembno je, da razumete, kako uporabnik začne postopek, kakšni so obrazci/gumbi/polja, na katere bo kliknil in kako bo prišel do konca procesa.
To se imenuje izdelava prototipov (ang. prototyping) in je običajni del elementov oblikovanja spletne trgovine.
Uporabniku prijazna aplikacija spletne trgovine vključuje:
- porabniku prijazen vmesnik,
- odziven spletni portal (lahko je spletno mesto ali mobilna aplikacija),
- upravljanje zalog (za nalaganje vaših izdelkov za predstavitev),
- nakup/dodajanje izdelkov v košarico,
- možnosti plačila (s kreditno kartico, debetno kartico, mobilno denarnico, PayPal itd.).
Za zaključek …
Vzpostavitev spletne trgovine je rešitev na dlani za tiste, ki želijo razširiti svoje prodajne možnosti.
Obstajajo pa ovire, na katere podjetja naletijo, ko svoje poslovanje prenesejo na splet. Pogosto je glavni problem pomanjkanje novega in organskega prometa. Zato podjetja pogostokrat najamejo zunanje izvajalce, ki jim pomagajo pri usmerjanju strank na novo vzpostavljeno platformo. Digitalno trženje, kot sta PPC (spletno oglaševanje) in SEO (optimizacija iskalnikov), je ključnega pomena za privabljanje novih strank na kateri koli spletni platformi.
… pa še nekaj statistike.
- Do leta 2023 bo prodaja preko spletnih trgovin predstavljala 22 % svetovnih maloprodajnih izdatkov.
- Velike blagovne znamke vladajo spletni prodaji in večkanalni (ang. omni-channel) maloprodaji. Amazon, Google in Facebook še naprej vodijo na spletu (zaradi hitrega tehnološkega in prodajnega razvoja).
- Več kot 75 % ljudi zaradi udobja nakupuje prek spleta vsaj enkrat na mesec.
- Potrošniki preko spleta najpogosteje nakupujejo izdelke in storitve za razvedrilo. Zato blagovne znamke, kot so Netflix, Spotify in Disney+, postajajo vse bolj priljubljene med uporabniki.